Thursday, January 14, 2010

Tillbaka till medeltiden?

Det här vaknar man upp till en vanlig torsdagsmorgon i januari 2010! Man kan ju bli deprimerad för mindre. För inte att tala om vansinnigt förbannad!

Fattighuset?

Visserligen är denna artikeln från Norge och jag tror inte man använder detta ord i Sverige längre men eftersom jag är norsk berör artikeln mig och därför kan jag inte låta bli att skriva några ord.

Vi lever i 2010. Har vi inte kommit längre än att vi fortfarande använder detta förnedrande och fula ord, även hur fattig man än är och hur mycket ekonomisk hjälp man än behöver?

“Att gå på fattighuset.”

Ett uttryck man ofta hör i samband med tidigare århundraden. Man ser framför sig en 1800-tals kvinna klädd i trasor, med ett litet barn på armen och ett i handen och man känner skam och avsky.

Med denna bilden i sinnet är det definitivt inte konstigt att vi fortfarande har ett stigma kring människorna som inte har det lika bra ställt som andra.

Detta gör mig alldeles vansinnig!

fattighuset

1 comment:

LENE said...

Helt enig med deg Bettina... Mennesker som fra før føler ting fornedrende, skal bli ennå mer fornedret - navnet er aldeles uhørt!!
Klem